Svar: Hvornår må jeg give vand fra den kolde hane
24. juli 2004
Alder:
4 mdr.
Barnet må fra 4 mdr´s alderen tilbydes vand fra hanen, med mindre man giver vand fra en privat boring, så skal vandet koges.
Med hensyn til vand, der bruges i madlavning og erstatning, så afhænger dette af det enkelte mærke. Til nogle erstatninger skal vandet opvarmes og have en bestemt temperatur, hvor ved andre erstatninger kan man blande dette i koldt vand.
Det er derfor altid nødvendigt at læse på de enkelte pakninger for at finde ud af, hvad der anbefales her.
De fleste erstatninger kræver at vandet er 40-45 grader varm, for at pulveret kan opløses og næringsstofferne bliver optimale. Jeg ved ikke hvordan det er med nan, men formoder at der er forskel på om der er tale om type 1 eller 2, hvor type et nok skal have en højere temperatur end type 2, som er en tilskudsblanding. Du kan dog henvende dig til Nestle og høre præcist omkring dette.
Jeg ved at Beauvais allomin 2 kan iblandes koldt vand og gives som drikkemælk af en kop. Hvis det skal serveres varmt, så kan det blandes i koldt vand og opvarmes efterfølgende.
Sålænge dit barn ikke er mere end 4 mdr, så synes jeg ikke du skal give kold mælk på flaske. Når det drejer sig om så store mængder, så synes jeg mælken bør være opvarmet til ca 37 grader. Derimod kan du godt give lidt koldere mælk eller vand af en kop, hvis barnet har behov for lidt væske samtidig med at det får skemad.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske